Nationella prov blir olika värderade

Enligt en undersökning DN har gjort på 1300 skolor på betygsstatistik och nationella provresultat visar att skolorna sätter ofta inte betyg i förhållande till nationella provresultat. Nationella proven ska vara en vägledning att sätta betyg och att alla elever i hela landet får en likvärdig bedömning.

Trots det sätter många skolor andra betyg än vad nationella proven visar. I ungefär 90 skolor i Sverige är det 50 % av eleverna där inte betygen stämmer med nationella proven. Det är bara ett fåtal skolor som betyg stämmer mot nationella prov.

 

Samma sak visar en annan undersökning gjord av skolverket 2008 för gymnasieskolor.

När 8 av 10 skolor inte har samma betyg som på nationella proven kan det ifrågasättas om det är en likvärdig bedöming i hela Sverige. Elisabeth Porath Sjöö från skolinspektionen konstaterar att det finns många faktorer som spelar roll. Elisabeth Porath Sjöö menar vidare att nationella proven ändå bör kunna ge en vägledning om vilken nivå det ska vara.

Läs hela artikeln här


Kommentar: Om tanken är att nationella proven ska ligga till grund för betygen kan det ifrågasättas varför skolorna anammar det så olika. Samtidigt får man väga in att eleven kan t.ex ha varit lite sjuk eller i vissa fall där elever har diagnoser kan de ha glömt att ta medicin. I de fallen kan eleven ändå klara betygen utan att klara nationella proven. Därför blir det en svår avvägning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0