Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Läsa upp betyg för att bli tandläkare

Från: Fanny

Fråga:
Hej! Jag läste samhällslinjen på gymnasiet som jag tog studenten ifrån i somras. Jag visste inte vad jag ville bli när jag var yngre och därför hamnade jag på just det programmet.
Jag fick en dålig start på gymnasiet då jag blev allvarligt sjuk och behövde opereras, det resulterade i att jag nästan blev borta från skolan hela vårterminen och att mina betyg tog rejält med stryk.
Jag lyckades ta igen allt under sommarskolan och hemmastudier innan åk 2 så att jag fick minst G i alla ämnen vi hade haft och jag klarade det förvånansvärt bra. Dock fick mina betyg en väldigt dålig start och de flesta kurserna la sig mellan G-VG för att jag inte haft så stor närvaro alls på grund av min sjukdom och därmed hade svårt att prestera lika bra som alla andra. Det fick mig att kämpa mer för betygen de resterande åren trots att det kändes ganska hopplöst.
Jag har fått mitt slutbetyg där jag har 12 mvg, 9 vg och 11 g och mina poäng ligger då på 16,5. Om man bara räknar de sista två åren skulle jag haft nära toppbetyg, det som jag kämpade något så otroligt för att få, men nu drar första årets kurser ned mitt snitt och det känns väldigt tungt.

Jag har under senaste tiden velat bli tandläkare eller möjligtvis tandtekniker men jag kommer inte in på tandläkarutbildningarna med mina betyg och jag ligger på gränsen till tandtekniker på intagningspoängen.
Så hur ska jag göra? Kan jag läsa upp så jag får alla eller nästan alla mvg på komvux eller skulle det ens fungera eller förändra något? Om jag läser upp och inte kommer in på tandläkare och att mitt snitt inte höjde sig något direkt märkbart så kanske jag även förlorar chansen att komma in på tandtekniker i och med att jag läst upp och då hamnar i annan urvalsgrupp där intagningspoängen är högre. Och om jag måste ha nästan alla mvg för att kunna bli tandläkare om jag kompleterar på komvux, hur ska det kunna gå till, jag kan ju inte läsa om alla ämnen vi haft igen, inräknat idrott och andra lite mer praktiska eller andra ämnen. Och det känns som att i vissa kan jag nog inte ens bli bättre i än vad jag redan är, trots att jag har väldigt lätt att lära mig och att studera på egen hand.
Känns ganska riskfyllt att läsa upp men hopplöst att stanna kvar på mina för dåliga gymnasiebetyg. Och det känns inte som att högskoleprovet kan rädda mig, jag är inte osmart men ändå inte smart nog. Vill verkligen bli tandläkare, finns det hopp för mig ändå?


Svar:
Du kan komplettera på komvux och ändå hamna i både urvalsgrupp I (direktgruppen från gymnasiet) och urvalsgrupp II (kompletteringsgruppen). Du förlorar därför inte chansen att söka på dina redan befintliga gymnasiebetyg, bara ger möjlighet att också söka i urvalsgrupp II. Det är inte alla utbildningar som har högre antagningspoäng i urvalsgrupp II. Jag tycker därför att det är stor idé för dig att försöka läsa upp betygen på komvux. Jag tror du får göra en så kallad prövning då. Det innebär att du läser in kursern själv och gör som ett prov i de ämnen du vill få högre betyg i. Prövningar kosta pengar. Ta kontakt med komvux i din hemkommun och hör vilka möjligheter som finns att läsa upp redan befintliga betyg.
 
Som du skriver går det inte att läsa upp ämnen som idrott och praktiska ämnen, men du skulle ändå kunna komplettera och hamna rätt högt så att du i alla fall kan söka till tandteknikerutbildning.

Lycka till

Mvh
Lise-Lotte, syv

Kommentarer
Postat av: Fanny

Tack för ditt svar. Men jag har kollat upp hur tandläkarlinjen ligger till och om man söker med gymnasiebetygen behöver man ligga på över 20 poäng och om man har läst upp betygen på komvux så behöver man ligga runt 21-22. Och jag som har 16,5 har så väldigt stort steg kvar dit, så tror du ens att det kommer gå, det känns ganska omöjligt. Det ser ut så i alla de städer som erbjuder tandläkarlinjen, även i umeå där intagningspoängen ska vara lägst. Såg dock att högskoleprovet hade intagning från 1,5 vilket är lägre än jag förväntade mig. Jag har själv inte gjort högskoleprovet, och jag vet att det ska vara ganska svårt, men har jag ändå inte större chans att komma in på det sättet än på mina betyg? Om jag verkligen pluggar till det så mycket jag bara kan. Eller är det väldigt svårt att få 1,5? Tandteknikerprogrammet (där jag nästan ligger på gränsen att komma in på med gymnasiebetygen) tar in från och med 0,4- 0,6 poäng på högskoleprovet, vilket låter ganska lågt. Det känns nästan mindre komplicerat att satsa allt på högskoleprovet än att lägga ned tid och pengar på att läsa upp betyg som kanske inte kommer förändra min situation alls. För genom högskoleprovet får jag i alla fall en ny chans, om jag inte kommer in på tandläkarprogrammet så kommer jag i alla fall med största sannolikhet in på tandteknikerprogrammet. Eller hur tycker du?

tacksam för svar!

2012-04-12 @ 19:48:59
Postat av: Lise-Lotte, syv Dina Studier

Som du skriver ligger antagningspoängen väldigt högt på tandläkarprogrammet.För att kunna söka på högskoleprovet behöver du ändå vara behörig att söka till tandläkare eller tandteknikerutbildngen. Behörigheten står på studera.nu vid utbildningarna.



Högskoleprovet kan anses rätt svårt, men det beror på vara människa också. En del kanske inte alls uppfattar det som svårt. Det är aldrig fel att göra högskoleprovet i vilket fall. Du kan sen söka på provpoängen i fem år.

0,4-0,6 är inte speciellt hög provpoäng. Om du ska läsa upp betygen på komvux kan det som du skriver vara svårt att komma upp i det högra meritvärde som tandläkarutbildningen kräver.

Du kan ju börja med att göra högskoleprovet och se vad det ger, men nu blir det inget nytt provtillfälle förrän i höst. Nästa provdatum är 27 oktober.

Sen kan du ta ställning till hur du vill göra med att läsa upp betygen.

2012-04-13 @ 10:06:33
URL: http://dinastudier.blogg.se/fragasyv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: