Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Tilldogoräkna sig meritpoäng

Från:Julia
 
Fråga:
Hej,
Jag har en fråga angående att tillgodogöra sig meritpoäng på komvux. Min plan är att läsa moderna språk steg 1, 2 och 3 för att uppnå 1 meritpoäng. I gymnasiet läste jag franska steg 3 och detta borde då tillgodogöra mig 0,5 poäng. För det andra moderna språket som man läser börjar meritpoängen redan vid steg 2, stämmer detta? Får man tillgodogöra sig meritpoäng på detta viset hos komvux eller ges dessa meritpoäng endast till gymnasieelever?
 
Jag funderar även över hur det blir med betygen som jag får på komvux, räknas dessa in i mitt snittbetyg när jag senare söker vidare till högskola? Vad jag har förstått spelar betyget i kurser på komvux ingen större roll eftersom kursbetyg från komvux ej räknas in i snittvärdet (förutsatt att man blir godkänd). Jag behåller alltså mitt snittbetyg från gymnasiet men kan tillgodogöra mig meritpoäng inom språk och matte?
 
Tack på förhand!
 
Svar:
Som jag förstår det behöver du även ha läst steg 4 i moderna språk som i ditt fall är franska för att kunna få meritpoäng i ytterligare modernt språk minst steg 2. Läs mer om meritpoäng på antagning.se
 
Om du läser in en kurs för att bli behörig eller för meritpoängen räknas det inte in i meritvärdet. Om du däremot har fått ett högre betyg i en kurs som du redan har läst byts betyget ut mot det högre. Läs mer om komplettering.
 
//Lise-Lotte, syv
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: