Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Betyg för att få gymnasieexamen

Från: Kristin
 
Fråga:
Jag går andra året på Barn och Fritidsprogrammet, och fick veta att jag kommer antagligen få F i Idrott eftersom jag inte kan livrädda. 
Jag är alltid med på lektionerna och kan simma, men jag kan inte hämta dockan från botten i bassängen. Därför känns det onödigt att fortsätta gå på idrotten om jag ändå kommer få ett F. 
 
Så till frågorna: 
1. vad är skillnaden mellan streck och F?
2. Vad händer om jag nu slutar gå på idrotten och får ett streck, kommer det påverka mig i framtiden? Kommer jag fortfarande kunna söka in på universitet? 
 
Väldigt tacksam för svar!!!
 
Svar:
1. Skillnaden är om du får ett F har du varit på lektionerna och försökt delta efter bästa förmåga. Av någon anledning har du inte nått upp till kunskapsmålen för betyget E och får därför ett F. Om du däremot inte är närvarande på lektionerna så är risken att du får ett streck eftersom läraren då inte har någon grund till bedöming av dina kunskaper och streck är inget betyg vilket F är. 
 
2. Om du får ett streck i idrott får du inte en gymnasieexamen vilket du får om du enbart har F i idrott. Du får ha F i upp til 250 gymnasiepoäng, men inte streck för att få examen. Dessa 250 gymnasiepoäng F får däremot inte vara matematik 1, svenska 1, engelska 5 samt 400 poäng av de programgemensamma ämnena plus gymansiearbete.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: