Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Ta igen betyg på gymnasiet

Från:Anna

Fråga:
Hej jag går första året på samhällsprogrammet och jag har varit väldigt sjuk större delen av året, jag har alltid haft väldigt lätt för skolan hela högstadiet, hade 305 poäng när jag gick ut nian. Nu har mina betyg blivit väldigt påverkade på grund av min höga frånvaro pga sjukdomen samt min brist på ork, jag ligger nu på E-D i de flesta ämnen och alla lärare säger att mitt slutbetyg i kurserna kommer hamna där. Mitt meritvärde kommer alltså vara betydligt lägre än vad det varit om jag varit frisk och haft ork. Nu undrar jag om det finns något att göra åt det Mina chanser att komma in på en utbildning i framtiden med hård konkurrens blir ju helt klart lägre än om jag varit frisk.


Svar:
Det jag vet att du kan göra för att få upp betygen är att antingen göra en prövning redan på gymnasiet eller senare på komvux för att kunna göra en konkurrenskomplettering senare.
En prövning innebär att du skriver som ett prov i de kurser du vill höja betygen. Prövningen kostar oftast pengar. Du hamnar då tyvärr i urvalsgrupp II när du söker till högskolan, men du söker också på ditt slutbetyg från gymnasiet i urvalsgrupp I. Det kan vara något svårare att komma in på högskolan från urvalsgrupp II, men det behöver inte vara det.
Prata med studie- och yrkesvägledaren på ditt gymnasium om hur du känner och ligger till och prata med honom/henne om prövningar. Du kan göra prövningar i alla ämnen som finns i din individuella studieplan.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Mvh
Lise-Lotte, syv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: