Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Gymnasievalet och webbdesign

Från: Veronica

Fråga:
Hej!Jag undrar ifall man måste söka i på det första gymnasievaletjanuari. Eller kan man skippa det och söka vid det senare valet i april. Jag har lyckats fått ig i matte och tycker det är onödigt om jag ska söka in i januari om jag inte har ett godkännande i matte.Jag har även en till fråga.. jag är lite intresserad av webbdesigner vad man gör då och hur man kan bli det och lön osv...Mvh Veronica 

Svar:
Du behöver inte göra några val i första valet, men prata med studie- och yrkesvägledaren (syv) så att hon/han kvitterar din ansökan ändå. Om hon inte gör det kan du inte öppna ansökan för omval sen.
Kvittering innebär om du hade gjort val hade du fått skriva ut ansökan och skrivit på den för att lämna till studie- och yrkesvägledaren som hon/han sen intygar på internet att du har lämnat. 

Sen till din fråga om webbdesigner. En webbdesigner arbetar med det namnet säger designer hemsidor, bloggar. Han/hon kan antingen vara anställd av ett företag för att underhålla webbsidor eller jobba som egen konsult eller vara anställd som konsult med uppdrag att underhålla olika företags hemsidor/bloggar.

En webbdesigner behöver både kunna htmlkodning och vara duktig i bildbehandling samt ha sinne för färger och form vad som passar ihop.

För att bli webbdesigner kan du om du går i 9:an välja ett program som har inriktningar inom digitala medier d.v.s. bl.a teknikprogrammet - Informations- och medieteknik eller estetiska programmet - Estetik- och media. 
Efter gymnasiet finns en rad olika utbildningar t.ex. på  högskola eller YH (yrkeshögskola).
Lönen kan du läsa mer om på t.ex lönestatistik.se där du letar upp webbdesigner.

Mvh
Lise-Lotte, syv




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: