Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Vilka yrken?

Från: Emma

Fråga:
Hej! Jag funderar på att snart börja plugga igen men har väldigt svårt för att komma på vad jag vill plugga till. tycker det är otroligt svårt då jag är så mångsidig! Jag är en öppen, snäll och omtänksam tjej. Jobbar alltid till 200% och är inte rädd för att ta i lite. För mig är det väldigt viktigt att resa och att se och uppleva nya saker men jag tror aldrig att jag skulle kunna flytta runt med mitt jobb till olika länder. Är samtidigt väldigt hemkär. Också vill jag jätte gärna jobba socialt och möta nya människor dagligen men också kunna sitta ner för lite kontorsarbete då och då. Min nära och kära tycker att jag skulle passa bra som lågstadie lärare och de är kanske inte helt fel ute men jag är nyfiken på vad det mer finns för alternativ.
Jag har aldrig varit någon riktig plugg tjej så ett 6 årigt ingenjörsprogram på Chalmers är kanske inte något för mig då jag inte ens gick ut med godkänt i MaB. vilket jag kanske skulle kunna tänka mig att plugga ikapp men där går gränsen, inte MaC. Det är för svårt för mig så, vad tror du kanske skulle passa mig för yrke?
Tack på förhand.


Svar:
När jag läser din fråga förstår jag att du gärna vill ha kontakt med människor i ditt jobb. Du skriver själv att du är social, men ändå vill ha skrivbordsarbete lite. Jag tänker på yrken som har någon kontakt med människor där du känner att du även får hjälpa och stötta eller lära ut.
Det kan vara yrken inom äldreomsorg, lärare, förskollärare, fritidspedagog eller inom sjukvård t.ex sjuksköterska? Även kurator eller studie- och yrkesvägledare skulle kunna vara yrken som du skulle trivas i. 
Inom dessa yrken finns även en del kontorsarbete.
Många av dessa utbildningarna kräver inte matematik C.

Samtidigt vill du röra på dig en hel del och gillar resor, men vill inte flytta utomlands. Kanske jobb på en resebyrå skulle kunna vara något. Om du gillar att prata inför andra människor skulle du även kunna jobba som informatör där du åker runt i landet för att informera åt ett företag eller en myndighet.

Läs gärna mer om dessa yrken på arbetsförmedlingen, där kan du även se framtidsutsikter och utbildning för yrken.

Lycka till!

Lise-Lotte, syv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: