Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Studera till gymnasielärare

Från: Lina

Fråga
:
Hej!Jag ska börja studera på högskola nu till hösten och har lite panik inför mina val och det börjar ju närma sig sista anmälningsdag.Jag är innte på att studera till gymnasielärare, men som många andra vill jag inte lämna kärleken hemma och flytta iväg. Så min fråga är. Kan man läsa till ämneslärare i grundskolan år 7-9 med inriktning sv/eng och på något vis efter utbildningen läsa upp sig till gymnasielärare i ämnena sv/eng. Alltså någon form av kompletterande utbildning.

Tacksam för svar

Svar
:
Vad jag har hittat finns distansutbildningar för gymnasielärarutbildning. Då kan du studera hemifrån med eventuellt några träffar/termin.
Titta mer på studera.nu där du söker upp utbildning inom pedagogik och sen klickar i endast distansutbildningar. Då får du fram rätt många lärosäten som har distansutbildningar.

Svårt att säga däremot om det går att läsa en grundskoleutbildning och sen komplettera till gymnasielärare. Det jag hittat visar att du i så fall ska ha läst ämnen för gymnasiet.
För att bli säkrare kan du kontakta en studievägledare vid ett universitet eller högskola som har lärarutbildningar. De kan svara på om det går att komplettera din utbildning om du väljer att läsa till grundskollärare.

Mvh
Lise-Lotte, syv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: