Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Vill bli förskollärare

Från: Linda

Fråga:
Hej!
Jag är en tjej som har läst Samhällskunskapligt med kulturinriktning och jag har en fråga ang. att arbeta på dagis.
Jag tycker mycket om barn och känner därför att det är ett arbete som jag skulle kunna arbeta med ett tag framöver. Kan jag läsa enstaka kurser för att kunna jobba på dagis?

Svar:
De flesta förskolor (dagis, heter dock förskola) anställer endast de som är behöriga förskollärare d.v.s. de är utbildade förskollärare. Utibldningen till förskollärare är 3,5 år p högskola/universitet.

Det kan gå att jobba utan utbildning, men då oftast som vikarie.

Det kan finnas en möjlighet med barnskötarutbildning att få jobb på förskola, men fler och fler kommuner väljer att anställa förskollärare när barnskötare slutar/går i pension.

För att få en uppfattning vad som krävs kan du titta på platsannonser för förskollärare.

För att läsa mer om utbildningen till förskollärare kan du gå in på studera.nu och söka efter utbildningen.

Lycka till

Mvh
Lise-Lotte, syv, Dina Studier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: