Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Utbildning till präst?

Från: Sandra

Fråga:
Hej! 
Jag undrar hur jag kan bli präst? Vad behöver jag läsa? Finns det någonting du kan rekommendera om jag helst vill läsa i Uppsala eller Stockholm? Vet du hur höga intagningspoängen brukar vara och hur jobbmöjligheterna ser ut efter utbildningen? 
Nu blev det många frågor men jag skulle vara mycket tacksam för svar! Tack på förhand. /Sandra

Svar:
Att bli präst inom Svenska kyrkan krävs en kristen tro och mycket kontakt med människor. Du ska kunna hantera både sorg och glädjesituationer.

Fär att bli präst behövs en 5,5 år lång högskoleutbildning. Först börjar det med en grundkurs av Svenska kyrkan som finns hos de flesta folkhögskolor på 16 veckor. Det sker också lämplighetsprövningar i början av utbildningen.

Sen följer först en tre år lång utbildning inom teologi/religion som leder fram till en kandidatexamen i teologi, sen byggs det på med en två år lång masterutbildning. Uppe på det kommer en termin pastoral profilutbildning.
Utbildning finns i Uppsala på bl.a Uppsala universitetJohannelunds teologiska högskola.

Framtiden ser ljus ut för präster eftersom många förväntas gå i pension inom några år.
Intagningspoäng för samtliga högskolor hittar du på bl.a antagningspoäng.se.

Du kan läsa mer om yrket och utbildning på arbetsförmedlingen och SACO.

Mvh
Lise-Lotte, Syv, Dina Studier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: