Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Antagningspoäng

Från: Sandra

Fråga:
Hej!
Jag fortsätter på min fråga innan lite. Jag har försökt kolla upp antagningspoängen vad gäller att bli präst. Jag förstår dock inte så jag undrar om du skulle kunna berätta de exakta antagningspoängen på exempelvis teologi kandidat i uppsala? även på master i uppsala? Tacksam för svar!

Svar:
Jag vet inte hur långt du kom i sökningen, men det kan vara lite svårt att hitta om du inte har varit på sidan förut. Det finns två utbildningar på kandidatinvån i Uppsala och på Johannelund. Sen beror det på hur länge sen du pluggade. Hur du har räknat betygen efter vilket system. Om du vill ha hjälp att räkna ut betygen skicka ett mail till mig [email protected].

Jag visar därför här vad som står för antagninspoäng på Johannelund och Uppsala universitet för kandidatprogrammet i Religionsvetenskap.

Uppsala universitet

Gymnasiebetyg utan kompletteringar: 11.67
Gymnasiebetyg med kompletteringar: 12.23
Utländska betyg: 380
Folkhögskola: -
Högskolepoäng: 0.2
SA: 968
Antal antagna: 47
Antal behöriga sökande: 156
Antal platser: 0
Antal platser inkl överintag: 176
Antal reserver: 0
ÖS: 999
http://www.antagningspoang.se/Uppsala_universitet/Kandidatprogram_i_religionsvetenskap_Studieort_Uppsala

Johannelund

Gymnasiebetyg utan kompletteringar: 11.35
Gymnasiebetyg med kompletteringar: -
Folkhögskola: -
Högskolepoäng: 1.0
SA: 981
Antal antagna: 13
Antal behöriga sökande: 60
Antal platser: 0
Antal platser inkl överintag: 23
Antal reserver: 0


Som du kan se baseras antagningspoängen ungefär om du hade minst Godkänt i alla ämnen och något VG på gymnasiet. Du kanske också har gjort högskoleprovet annars kan det vara en hjälp att lättare komma in.

För att se poäng på Masterprogram se här http://www.antagningspoang.se/Uppsala_universitet
Det finns många olika masterprogram i Religionsvetenskap, för vidare information om de kan du gå in på Uppsala universitet eller kontakta studievägledaren där.

Hoppas du fick svar på dina frågor nu.

//Lise-Lotte, syv, dina Studier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: