Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Söka högskola med utländska betyg

Från: Golsheh

Fråga:
Hej!Jag har gymnasie slutbetyg från Iran och har läst svenska A och B i Sverige. Nu vill jag söka på universitet och ville bara veta om det behövs någon komplettering eller ej?

Svar:
Det finns två olika sätt du kan gå tillväga. Du kan kontakta VHS (Verket För Högskoleservice) för att få en förhandsbedömning av dina betyg. Eller du kan ansöka til universitet eller högskola och i samband med ansökan få dina betyg bedömda.


För att vara behörig att söka till universitet eller högskola i Sverige behöver du ha en fullständig gymnasieutbildning från Iran och vara behörig för motsvarande gymnasium där. Du behöver också ha läst Svenska B med minst betyget godkänt, du ska visa att du har engelskkunskaper motsvarande Engelska A med minst betyget godkänt. Om du har avslutat gymnasieutbildningen senare än 1 januari 2010 behöver du också ha motsvarande svenska gymnasiekursen Matematik A.


Du kan läsa mer information om utländska betyg på studera.nu och mer om ansökan om bedömning finns på VHS .


Kommentarer
Postat av: Ana

Hej! jag är 19 år och jag flyttade till Sverige 2 år sedan. Jag har läst tom tredje året på gymnasium i Iran och nu saknar jag den 4:de året. Jag har läst Sv 1 och eng 5 i Sverige och jag vill få besked för att ansöka mig till tandläkare högskola så fort som möjligt.
Frågan är att vad kommer exakt hända med mig? Måste jag börja om gymnasie nivån eller det räcker om man kompletterar? Vilka ämnen måste man läsa och är det bättre att komplettera på Komvux eller på vanlig gymnasieskola?

Svar: HejTror du behöver få dina betyg från Iran validerade alltså översatta till vad som motsvarar svenska betyg. Du kan kontakta en gymnasieskola som har Naturvetenskapliga programmet som är det program som är vanligast att du läser om du har planer på att studera till läkare eller tandläkare. Jag kan tyvärr inte svara på om du är tvungen att börja om på gymnasiet eller om du kan fortsätta motsvarande på den nivå du har läst. I Sverige är alla program 3-åriga utom i vissa fall teknikprogrammet.
Sök på Naturvetenskapliga programmet så kommer du få fram var utbildningar finns nära dig.

Lycka till

//Lise-Lotte, syv, Dina Studier
Lise-Lotte

2015-08-06 @ 00:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: