Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Plugga gymnasiet utomlands

Från: Matilda
 
Fråga:
Hejhej!
Jag är väldigt trött på Sverige och har varit det enda sen jag var riktigt liten. Nu börjar jag 9an och det är gymnasieval och massa såna saker. Jag undrar om det finns någon chans att jag skulle kunna studera hela gymnasiet utomlands och hur jag skulle bo för tror inte min familj är så sugen på att flytta. Skulle jag kunna bo i någon annan familj eller hur skulle det funka?
 
Svar:
Det finns möjlighet att studera hela gymnasiet utomlands.
Du behöver själv kontakta skolan du ska studera vid i god tid. Det kan vara bra att prata med den syv som jobbar på din skola du går på nu också.
Det lättaste är kanske att komma i kontakt med ett företag som förmedlar studier utomlands. Dessa företag kan hjälpa dig med det mesta kring dina studier utomlands.
Det finns flera olika företag som erbjuder hjälp vid utlandsstudier. Det företag jag hittar som har bäst information om studier på längre tid utomlands är Blueberry.
 
Det finns möjlighet att studera ett år också om du inte skulle vilja studera hela din gymnasietid utomlands.Då finns företag som STS och EF. För att söka på fler företag eller information kan du söka på studera gymnasiet utomlands.
 
Det är viktigt att ta reda på att du kan tillgodoräkna dig studierna i Sverige om du skulle vilja plugga på högskolan här.
 
Du ville också veta om boende och det beror mycket på var du ska studera. Dom möjligheter som finns är på ett studenthem, i egen lägenhet eller hos en värdfamilj.
 
Vad gäller ekonomi så kostar det att studera utomlands. Det skiljer sig åt vilket land du vill studera i. Du kan däremot oftast få lån och bidrag från CSN (Centrala Studiestödsnämnden) här i Sverige när du väljer att studera utomlands.
Det kan bli lite tufft med ekonomin eftersom det ofta nästan nätt och jämnt täcker upp kostnaderna. Därför kan det vara bra att ha lite andra pengar eller om det går att jobba vid sidan om studierna.
 

Kommentarer
Postat av: laura

hej,jag är också en sån som verkligen vill studera utomlands och tack så jättemycket för info,men kan csn hjälpa till med att betala skolan eller inte och ifall csn hjälper till med det hur mycket kommer de att hjälpa till med???

Svar: Det bästa är om du kontaktar CSN, de kan svara på alla dina frågor.

//Lise-Lotte, svy, Dina Studier
Lise-Lotte

2014-07-11 @ 21:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: