Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Rangordna i högskolevalet

Från: Jessica
 
Fråga:
Hej,
 
Jag undrar hur jag ska rangordna mina högskoleval på antagning.se. Jag skulle vilja läsa till läkare och kommer ha runt 21.8 poäng och jag såg att Umeå hade lägst antagning 21.85 och Örebro 21.8 VT13. Ska jag välja Örebro och ta bort Umeå eller ska jag prioritera Örebro före Umeå, eller ska jag göra tvärtom? För mig spelar det inget roll vilken högskola det blir, jag vill helt enkelt bara komma in!
 
Svar:
Du kan ha med båda. Du har skrivit att det inte spelar någon roll var du kommer in, men det val du placerar högst är också det val du anmäler dig till i första hand och helst vill komma in på, det andra valet det du vill komma in på i andra hand o.s.v.
Det kanske beror lite på vilken ort du trivs bäst på. Vilken ort ligger längst bort från din hemort?  Det kan också vara bra att kolla upp vilken högskola du skulle tycka bäst om. Ibland kan olika orter ha olika upplägg på utbildingarna. Titta på studieplanerna.
 
Du kan som högst bli antagen till 45hp (högskolepoäng), en termin med heltidsstudier är 30hp, vilket innebär att du även kan bli antagen till en kurs eller halvtidsutbildning till på 15hp. Lite krångligt system kan tyckas, men i ditt fall kan du söka till båda utbildningarna, men blir du antagen till den högst upp stryks den som är under eftersom även den är en heltidsutbildning. Kommer du däremot in på ditt andrahandsval tror jag om jag inte minns fel stå kvar som reserv till dig förstahandsval.
Mer information finns på antagning.se
 
Vad gäller antagningsstatistiken kan den ändras till VT13 eftersom du endast kan se föregående antagningsår.
 
Lycka till!
 
Mvh
Lise-Lotte, syv
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej jag har en fråga

Svar: Hej
Vad har du för fråga?

Mvh
Lise-Lotte, syv
Lise-Lotte

2015-11-03 @ 12:42:30
Postat av: Anonym

Hej

2016-03-04 @ 14:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: