Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Ingengörsprogram, behörighet

Från: Erik

Fråga:
Hej
Jag har lite frågor angående Ingengörsprogrammen på högskolan.
1.Problemet är att jag inte vet om jag vill läsa Fysik B nu på gymnasiet. Fungerar det då om jag bara läser Fysik A och sen går teknisk bastermin på högskolan.
2. Om det nu skulle fungera, erbjuder alla högskolor teknisk bastermin eller kommer valet att inte läsa Fysik B begränsa mina Valmöjligheter?
Tack på förhand!MvhErik

Svar:
Du kan läsa teknisk bastermin eller tekniskt basår för att få behörighet som motsvarar Naturvetenskapliga programmet. Där ingår Fysik B bl.a. Det finns många olika ingengörsutbildningar.
Vad jag vet har de högskolor som erbjuder ingenjörsutbildningar oftast tenisk bastermin eller tekniskt basår.
Du är då garanterad plats på den högskolan du studerar teknisk bastermin eller tekniskt basår på.
Vanligast är dock tekniskt basår. Hur det gäller i ditt fall behöver du eventuellt diskutera med din studie- och yrkesvägledare på gymnasiet som vet vilka kurser du läst.

Du kan jämföra utbildningar på studera.nu.

Lycka till

Mvh
Lise-Lotte, syv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: