Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Undersköterska - Sjuksköterska

Från: Ia

Fråga
:
Hej, till hösten börjar jag vuxenutbildning till undersköterska (då det är en förmån genom mitt jobb), och nu funderar jag på om jag vid senare tillfälle kan komplettera utbildningen och bli sjuksköterska eller om jag då måste gå en helt annan fristående utbildning?

Svar:
Utbildningen till undersköterska är på gymnasienivå, men som i ditt fall går den också att läsa på komvux. Utbildningen till sjuksköterksa däremot är en 3 år lång högskoleutbildning.
Jag vet inte exakt vilka ämnen du kommer att läsa till undersköterska, men jag tror att du endast kan få behörighet till att söka till sjuksköterskeutbildningen sen. Kanske du redan är behörig att söka till den. Eftersom du nu får den här förmånen från ditt jobb (vet inte var du jobbar) är det ju ett alternativ, men det är viktigt att veta att utbildningarna som sagt är på olika utbildningsnivåer.

Du kan läsa mer om behörighet till sjuksköterska genom att gå in på studera.nu klicka sen på den utbildninsort som du vill se. De har nog samma behörighet på alla orter. Behörigheten är områdesbehörighet 16 vilket innebär att förutom grundläggande behörighet behöver du också ha minst godkänt betyg i Matematik B, Naturkunskap B (alternativt Biologi A, Fysik A samt Kemi A) och Samhällskunskap A. Grundläggande behörighet läser du mer om här.

Du kan också läsa mer om yrket undersköterska och sjuksköterska på arbetsförmedlingen eftersom de skiljer sig åt. Sjuksköterskan har betydligt mer ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: