Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Sista dag för komplettering till högskolan, fortsättning

Detta svar är en fortsättning från föregående fråga:


Från: Elias

Följdfråga:
Hej igen, men om jag gör prövningar innan 1:a dec, då borde jag väl kunna söka?, dessutom så har jag skrivit högskoleprovet, kommer jag fortfarande hamna i en urvalsgrupp?


Svar:
Systemet för urvalsgrupperna till högskolan är komplicerade, men steg 1 är att du måste vara behörig vilket innebär att du måste ha minst godkänt i 2250 gymnasiepoäng och i ditt fall vad jag förstår även vara godkänd i matematik c och matematik d.

Urvalet görs sen i tre grupper, en på betyg, en för de som har gjort högskoleprovet och en tredje grupp som varje högskola bestämmer reglerna för.

I betygsgruppen finns fyra grupper.
Grupp I som söker på betyg direkt från gymnasiet
Grupp II som har kompletterat antingen för att uppnå behörighet eller som konurrens.
Grupp III som har utländska betyg
Grupp IV sökande som har gått på folkhögskola

Du kommer förmodligen söka i gruppen som har gjort högskoleprovet och då spelar det ingen roll om du har kompletterat, men det kan vara så att du hamnar i båda grupperna betyg och högskoleprov.

Prata gärna med studie- och yrkesvägledaren på komvux om detta.

Men det är ju jättebra om du kan göra en prövning innan december så att du hinner få ett godkänt betyg i så fall. Annars kommer du inte vara behörig och kan inte söka till våren.

Du kan läsa mer om behörighet på studera.nu

Mvh
Lise-Lotte, syv, Dina Studier




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: