Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Sista dag för komplettering till högskolan

Från: Elias

Fråga:
Hej, Jag har ig i matematik c och d och tänker tenta upp kurserna via komvux under perioden 10 okt - 18 dec. Kommer jag hinna söka en universitets utbildning till våren?


Svar:
Jag antar att du planerar att söka en högskoleutbildning som kräver matematik c och matematik d. Sista dag för att komplettera betyg är 1 december så jag tror inte att du kan söka till våren då utan du får kanske söka till hösten istället, men titta försäkerhets skull på anmälan till utbildningen. Om det inte står när du kan komplettera där kan du kontakta studievägledaren på den institutionen där du tänker söka utbildningen. Hon/han kan upplysa dig om det går att komplettera senare.


Jag vill också upplysa om att du hamnar i urvalsgrupp II när du har kompletterat. Det kan då vara något svårare att komma in på högskolan eftersom det inte brukar tas emot lika många sökanden i den gruppen.

Annars får du prova att söka till hösten 2012.

Lycka till!

Mvh
Lise-Lotte, syv, Dina Studier

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej!

Jag har tänkt göra samma som Elias här. Ska förhoppningsvis läsa in matte b på nti-skolan under tre veckor och ska sedan komplettera innan 1 dec. Du skriver här att man då hamnar i urvalsgrupp två och att det kan vara tuffare att komma in.. Gäller detta även om man redan läser på högskola? Jag går lärarutbildningen termin 3 nu, men har kommit fram till att barnen med svårigheter eller problem intresserar mig mer. Tänkte därför söka in till socionomutbildningen men saknar matte B i mitt slutbetyg.

Tacksam för svar!

VH Helena

2011-10-10 @ 16:03:02
Postat av: Lise-Lotte, syv , Dina Studier

Hej Helena



Först behöver du bli behörig till socionomprogrammet. Om matematik B krävs som behörighet är du tvungen att ha det. Det innebär att du behöver om du inte har det läsa in det.



Då söker du förmodligen på betygen och hamnar i urvalsgrupp II. Som jag skrev tidigare i inlägget är systemet rätt komplicerat, men för att få ett helt klart besked kan du antingen prata med studie- och yrkesvägledaren på komvux där du tänker läsa matematik B eller studievägledaren på den högskolan där du läser lärarutbildningen.



Du skriver att du går termin 3 vilket innebär att du knappt har hunnit halvvägs i lärarutbildningen. Det kan finnas vissa kurser som du kan tillgodräkna dig av de du läst, men det kan studievägledaren på högskolan svara dig på, kanske där du planerar att läsa socionomprogrammet.



Jag vet att regleran är krångliga, men hoppas du har fått lite svar.



Lycka till



2011-10-11 @ 08:54:14
URL: http://dinastudier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: