Så här gör du för att fråga syv:

För att ställa en fråga till syv skriver du din fråga i formuläret i sidomenyn till höger. OBS! Om du inte vill att ditt svar ska publiceras i bloggen, skriv det i meddelandet.
Du kan också chatta med syv. Läs mer

Vilka program kan man jobba direkt efter?

Från: Allsan

Fråga:
Hej! Jag undrar vad man kan få för jobb efter att ha gått naturbruk/djur Min dotter vill gå där och hon säger att man sedan får jobb i djuraffär eller på hunddagis. Jag känner mig lite tveksam då jag undrar hur många sådana jobb det egentligen finns. Vilket program är bäst att gå om man framförallt vill ha ett jobb direkt efter gymnasiet. Finns det möjlighet att få jobb direkt, utan att plugga vidare, efter något av de högskoleförberedande programmen. Vilka/vilket i sådana fall.MVHAllsan

Svar:
Det stämmer bra att man kan få jobb bl.a som djurskötare, på hunddagis eller djuraffär efter naturbruksprogrammet lite beroende på vilken inriktning man väljer. Som du skriver kanske det inte finns jättegott om jobb, men heller inte omöjligt. Under utbildningen får eleven göra praktik och kommer i kontakt med arbetslivet och får nya kontakter som kan leda till jobb. 

Det är ju yrkesprogrammen som är tanken att leda till jobb direkt efter. Eleverna blir inte direkt högskolebehöriga på dessa program längre. Det kan bli så att komplettering på komvux kan bli aktuell senare om din dotter vill ha högskolebehörighet efter ett yrkesprogram.
Läs mer om de olika yrkesprogram här

De högskoleförberedande programmen är ju egentligen tanken att man ska plugga vidare efter. Speciellt naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet.  Däremot är det aldrig omöjligt att kunna jobba några år innan högskola blir aktuell, men då kanske med ett jobb som inte utbildningen leder till.
Teknikprogrammet är på förslag att det ska bli 4-årigt och man ska kunna jobba efter, men det är endast ett fåtal skolor som är godkända för det 4-åriga teknikprogrammet än.
Din dotter behöver ändå tänka på att på de högskoleförberedande programmen är det en hel del pluggande och läxor. Det är bra om hon gillar att plugga då eftersom många kan uppfatta dessa program som tuffa annars.

Det viktigaste är ändå att din dotter får göra något hon trivs med.

Lycka till!

Mvh
Lise-Lotte, syv


Kommentarer
Postat av: Allsan

Tack för ditt svar! Jag känner mig ändå tveksam till naturbruksprogrammet. I vår lilla stad har vi tre gymnasier som erbjuder naturbruksprogrammet. Vi har en enda djuraffär vad jag vet, och någon djurpark finns inte inom rimligt avstånd. Det hunddagis jag känner till drivs av en person (ägaren) med ibland olika praktikanter. Möjligtvis kommer dessa från något av naturbruksprogrammen, men inte får de jobb där efter utbildningen. Jag har lite svårt att få ihop vad alla dessa djurälskande ungdomar ska göra sedan, efter gymnasiet.



Min dotter klarar i dagsläget av skolan bra. Hon har inte högst betyg men ligger nog ändå en bra bit över snittet, så jag kan inte se att ett högskoleförberedande program skulle vara för svårt för henne. Hon har tidigare varit inställd på att gå ett av de högskoleförberedande programmen (mest har hon pratat om att gå det ekonomiska programmet), men efter besök på gymnasiemässa föll hon totalt för hur "mysigt" det skulle vara att "jobba med djur".



Du skriver att det viktigaste är att min dotter gör något hon trivs med och till viss del, men inte helt, håller jag med dig. Gymnasievalet är en investering i framtiden, och att bara utgå ifrån vad man trivs med för stunden är nog inte alltid det bästa.



Jag undrar om det finns statistik någonstans på hur många av alla dessa unga som går naturbruksprogrammet som sedan får jobb, och dessutom hur många av dem som får jobb inom någon verksamhet där deras utbildning är relevant? Den enda jag känner som gått naturbruk jobbar numera extra i kassan på Willys…

2012-01-30 @ 09:55:16
Postat av: Lise-Lotte, syv Dina Studier

Hej



Jag förstår hur du menar med att din dotter behöver skapa sig en framtid inom en utbildning som leder till jobb.

Det jag menade var att det ändå är viktigt att hon även trivs med sitt val.

Sen om hon har tankar på ekonomiprogrammet är det en bra investering under förutsättning att hon är nöjd med valet.

Det som är bra med ett högskoleförberedande program är just att få högskolebehörigheten. Ekonomiprogrammet ger en rätt bred behörighet.



Vad gäller statistik på hur många som får jobb efter naturbruksprogrammet är det inte så lätt att hitta,kan tyvärr inte svara på hur många som får jobb efter, men kontakta gärna någon skola som har programmet. Det är stor möjlighet att de har uppgifter på det.



Arbetsförmedlingen brukar ha prognoser för arbeten också.



Lycka till!



Mvh

Lise-Lotte, syv Dina Studier

2012-01-31 @ 08:22:27
URL: http://dinastudier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Ditt namn:

Din emailadress:

Ämne:

Meddelande: