Högpresterande elever behöver inte ha en medfödd begåvning

I en rapport gjord av Skolverket visar att högpresterande elever känner sig mer motiverade, anstränger sig mer och har mer uthållighet samt att de tror på sig själva. Engagerade lärare med mycket kunskap spelar också en stor roll för dessa elever. Medfödd begåvning har inte lika stor betydelse engligt rapporten.
 
Karolina Fredriksson, undervisningsråd på Skolverket tror inte att den gamla tron på att medfödd begåvning medför högpresterande elever är inte är helt rätt. Den behöver omvärderas.
 
Fredriksson beskriver att kunskap att synen på kunskap och begåvning behöver ändras. Kunskap går att lära in och är utvecklingsbar.
Risken finns annars att de elever som tror de har medfödd begåvning kanske inte pluggar lika mycket och att elever som anser sig ha mindre begåvning struntar i att plugga för att de tror att de ändå får dåligt resultat.
 
I en jämförelse mellan medelpresterande elever och högpresterande elever visar att de högpresterande har mer motivation och en bättre relation till läraren. De har även oftare högutbildade engagerade föräldar.
 
Forskningen visar ingen tydlig bild av en viss pedagogik som skulle göra elever mer högpresterande.Det är mer lärarnas engagemang och kunskap som har betydelse.
 
Källa: Skolverket
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0