Gymnasieskolorna lägger mer resurser på reklam

Gymnasieskolorna ökar till antalet, ungefär 200 fler än för bara fem år sen. Däremot minskar elevkullarna ett tag framåt. Då krockar dessa två fakta med varann.
Då är gymnasieskolorna tvungna att lägga åtskilliga resurser på reklam för att locka elever enligt en undersökning gjord av TNS-Sifo.
 
Reklamen bara öser in i brevlådorna hos elever som går i åk 9.
 
Förutom att pengar läggs på reklam är många av skolans personal involverade i marknadsföringen bl.a lärare och studie- och yrkesvägledare. Det tar stor del av deras arbetstid menar Lisbeth Lundahl, professor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.
 
Lisbeth Lundahl menar vidare att arbetet med marknadsföring tar tid från andra viktiga områden.
 
Enligt TNS-Sifo lägger både fristående skolor och kommunala skolor stora resurser på marknadsföring.
 
Egentligen får inte direktreklam riktas till ungodmar under 16 år enligt marknadsföringslagen. Trots det finns skolor som överträder dessa regler.
 
Mats Söderberg från SKL tycker däremot att reklamen har blivit lite tydligare och innehåller mer fakta. Han fortsätter med att det ändå finns många skolor som lockar med fina erbjudanden.
 
SKL (Sveriges kommuner och landsting) har tillsammans med friskolornas riksförbund tagit fram ett dokument hur skolreklamen borde se ut.
 
Källa: SvD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0